EgenFirma

Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 14
  1. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #1
    Member
    Medlem: Aug 2007
    53 inlägg
    Har en firmabil som jag betalar förmånsvärde för och som jag till 90+% använder för tjänsteresor, främst från kontoret till kund (jobbar som konsult). Funderar nu på det här med drivmedelskostnad, om jag förstått saken rätt så har jag att välja på att antingen betala alla min privat, och få 9 kr / mil i ersättning, eller låta firman stå för det och så får jag betala 20% i straffskatt , stämmer det? Isf måste det väl innebära att med dagens milkostnad så skulle jag privat sponsra företagets tjänsteresor, dvs drivmedelskostnaden per mil överstiger 9 kr, och det känns ju inte speciellt lockande. Alternativet är väl att ta straffskatten, men jag är osäker på hur stor den extra kostnaden för detta slår totalt sett. Då så pass lite av körningen är privat så känns det spontant ändå bättre att betala lite mer för det än att sponsra alla tjänstemil, och så borde det bli enklare hantering...eller tänker jag fel? Tanken är ju lockande att helt enkelt skaffa en till bil privat, för slår man ut förmånsvärdet på de få privata milen så blir de ju ganska dyra...

  2. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #2
    Senior Member
    Medlem: Jan 2007
    Göteborg o HuaHin Thailand
    1 340 inlägg
    Nu är förvisso summan 9,50 iår. Så om soppan kostar 14:- så en bil som drar som mest 0,68 liter är ju det optimala. (Min drar 0,65 så det är ju inte så svårt)
    Om man skall vara fin får man lida pin.

    OK till frågan.
    Här får man ju ta fram Excel och göra en kalkyl för att få fram det optimala och då måste man ha all data som antal mil privat resp i tjänst, bensinförbrukning osv.

    Sedan eftersom man har ett företag så måste man ju även ta med företagsbeskattningen på ett annat sätt än man gör som anställd. Så företagsform kan dessutom påverka.

    Dock detta med 1,2 ggr förbrukningen när företaget betalar är ju att man får ett förmånsvärde så man betalar ju inte hela summan.

    Som sagt man får nog börja ställa upp alla data i ett Excel ark och se vart det barkar.

    Hans

  3. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #3
    ff
    ff är offline
    Senior Member
    Medlem: Dec 2004
    Göteborg
    2 358 inlägg

    Re: Drivmedel - privat eller på firman?

    Citera improwise skrev:
    Då så pass lite av körningen är privat så känns det spontant ändå bättre att betala lite mer för det än att sponsra alla tjänstemil, och så borde det bli enklare hantering...eller tänker jag fel?
    Jag tycker också att det låter som den rimligaste lösningen för dig om du har väldigt få privatmil och många tjänstemil.

    Citera improwise skrev:
    Tanken är ju lockande att helt enkelt skaffa en till bil privat, för slår man ut förmånsvärdet på de få privata milen så blir de ju ganska dyra...
    Fast att du har en privat bil gör ju inte att du slipper bli förmånsbeskattad för din tjänstebil, så det låter inte som någon bra idé.

    Du skriver att du har många tjänstemil - du känner tlll reglerna om reducerat förmånsvärde vid fler än 3000 tjänstemil per år?

  4. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #4
    Member
    Medlem: Aug 2007
    53 inlägg
    [quote]
    Citera hfohrman skrev:
    Nu är förvisso summan 9,50 iår. Så om soppan kostar 14:- så en bil som drar som mest 0,68 liter är ju det optimala. (Min drar 0,65 så det är ju inte så svårt)
    Om man skall vara fin får man lida pin.
    Har ju en etanolbil både för miljön och förmånsbeskattningens skulll, och då drar den ju kanke typ 1.5 l / mil i tät stadstrafik, och 1 L etanol kostar ju kring 9 kr.


    Sedan eftersom man har ett företag så måste man ju även ta med företagsbeskattningen på ett annat sätt än man gör som anställd. Så företagsform kan dessutom påverka.
    Hur påverkar detta just drivmedelsfrågan? Känner mig osäker på reglerna!

    Dock detta med 1,2 ggr förbrukningen när företaget betalar är ju att man får ett förmånsvärde så man betalar ju inte hela summan.
    Funkar det princip som med vanligt förmånsvärde, dvs att det är brutto det blir 1.2 gånger dyrare, men att det netto blir mindre skillnad? Varför är det ens straffskatt på detta, varför kunde man inte bara göra löneavdrag motsvarande kostnaden för drivmedel för privata mil? Eller är det just för att motverka "skatterabatten" på förmånsvärdet?

  5. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #5
    Member
    Medlem: Aug 2007
    53 inlägg

    Re: Drivmedel - privat eller på firman?

    Du skriver att du har många tjänstemil - du känner tlll reglerna om reducerat förmånsvärde vid fler än 3000 tjänstemil per år?
    Eg. är det väl snarare så att fördelningen säger mer om hur väldigt lite jag kör privat, kanske 10 mil i veckan eller nåt sånt. Jag väl mest ute efter att få så enkel administration som möjligt, om jag får betala nån krona extra per mil kan jag kanske leva med då jag som sagt kör ganska lite och kostnaden för administrationen lär bli större än extrakostnaden för drivmedlet. Däremot känns det principiellt fel att jag privat skulle sponsra företagets tjänsteresor, vilket jag känner att jag gör om jag har en privatkostnad på 9 * 1,5 kr och bara får 9.5 kr av företaget.

    Det jag menade med att ha en privat bil också var så klart att då bara använda företagsbilen i tjänsten, och därmed slippe ett förmånsvärde på några tusen i månaden. Säg att jag betalar 2000 kr netto för bilen, då blir det ju typ 50 kr per privatmil bara i förmånsvärde. Jag kanske borde börja köra fler privatmil helt enkelt

  6. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #6
    ff
    ff är offline
    Senior Member
    Medlem: Dec 2004
    Göteborg
    2 358 inlägg
    Citera improwise skrev:
    Varför är det ens straffskatt på detta, varför kunde man inte bara göra löneavdrag motsvarande kostnaden för drivmedel för privata mil? Eller är det just för att motverka "skatterabatten" på förmånsvärdet?
    Jag har trott att det är för att dels göra det mindre attraktivt med fri bensin i avsikt att minska miljöbelastningen (folk med fri bensin kör sannolikt mer) och dels för att kompensera att man tror att folk med fri bensin myglar med att redovisa alla privatmil (både arbetsgivaren och den anställde har ju ett intresse av att hellre redovisa tjänstemil än privatmil eftersom det påverkar bådas kostnader/skatter).

    Personligen så tycker jag i princip att det är bättre att inte köra fri bensin, både av skälet att minska miljöbelastningen och av det enkla skälet att det också tenderar att påverka vilken tjänstebil folk väljer (en "törstig" eller en mindre törstig).

  7. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #7
    Member
    Medlem: Aug 2007
    53 inlägg
    för att kompensera att man tror att folk med fri bensin myglar med att redovisa alla privatmil (både arbetsgivaren och den anställde har ju ett intresse av att hellre redovisa tjänstemil än privatmil eftersom det påverkar bådas kostnader/skatter).
    Men borde det inte snarare vara så att man uppmuntrar folk att fuska om man straffbeskattar privatmil på ett sätt som jag att många uppfattar som överdrivet, och som ju skapar ett incitament för just fusk?

    Personligen så tycker jag i princip att det är bättre att inte köra fri bensin, både av skälet att minska miljöbelastningen och av det enkla skälet att det också tenderar att påverka vilken tjänstebil folk väljer (en "törstig" eller en mindre törstig).
    Upplever själv att det är svårt att vara miljövänlig då man inte riktigt vet vad som är rätt och fel, t.ex. med etanolbilar, är dom bra eller dåliga? Att dom har högre förbrukning per mil innebär ju inte att per automatik att dom är mer miljöovänliga. Som företagare så har ju princip skatteverket ändå bestämt att etanol är bra, och utbudet av hybrider är ju tyvärr inte så stort ännu, annars skulle jag nog köpt en sådan.

    Fast detta är kanske mer filosofiska och politiska frågor än just ekonomiska

  8. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #8
    ff
    ff är offline
    Senior Member
    Medlem: Dec 2004
    Göteborg
    2 358 inlägg
    Jag håller med dig om att det är svårt att hitta rätt i milöjbilsdjungeln (kör själv hybridbilen Toyota Prius) och att "straffbeskattningen" sannolikt leder till mera myglande.

  9. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #9
    Senior Member
    Medlem: Jan 2007
    Göteborg o HuaHin Thailand
    1 340 inlägg
    Dessa skatteregeler togs ju fram för ganska många år sedan. Under en tid då det inte fanns varken Etanol eller miljöbilar. Kommer ihåg att just denna 1,2 regel slängdes in i sista minuten för att MP skulle skriva på och inte fälla förslaget.

    Och det tråkiga är ju när man bara gör vissa enkla förändringar när något stort sker i verkligheten. Ex varför får man bara 6,5 för en dieselbil och 9,50 för en bensinare. Dieseln kostar ju idag lika mycket som bensinen.

    Sedan får man väl se att vi som företagare kanske ändå har en större chans att få tillbaks pengarna. Vi kan ju fakturera ut exempelvis 35:- + moms per mil.

    Tänk mer på en stackars hemvårdsassistent som får sina 18,50 från kommunen and thats it.

    Hans

  10. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #10
    ff
    ff är offline
    Senior Member
    Medlem: Dec 2004
    Göteborg
    2 358 inlägg
    Jo, det där är ju en klassisk könsfråga. Titta på alla kommunala kvinnoyrken och du kommer se att de kör omkring i Nissan Micra. Titta istället på kommunala mansyrken så kör de betydligt större bilar...

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1