| Författare |
Meddelande |
| < Personalfrågor ~ Några frågor om att bli arbetsgivare |
|
Skrivet:
Tis Maj 04, 2010 8:12 am
|
|
|
|
|
Hej!
Jag är i färd med att anställa två personer över sommaren och eventuellt längre. De kommer att jobba timmar vid behov, troligtvis bara några få timmar per helg. Eftersom jag är ganska ny som egenföretagare och helt ny som arbetsgivare har jag ett par frågor.
1. Ena personen som jag ska anställa har ett huvudsakligt jobb vid sidan av, och då förstår jag att man kan dra 30% skatt på lönen. Den andra tjejen är däremot studerande och har inget jobb. Gäller samma sak där?
2. Eftersom min verksamhet är liten (under detta första år räknar jag med nollresultat) har jag valt att betala skatt och egenavgifter i samband med deklarationen. Löner kommer jag givetvis att betala ut varje månad, men hur funkar det med skatten som dras på lönen? Måste den också betalas ut månadsvis?
3. Hur bokförs skatten?
Vore tacksam för hjälp! |
|
|
|
|
|
 |
|
Skrivet:
Tis Maj 04, 2010 9:52 pm
|
|
|
Från: Kumla
|
|
Hej,
1) Om det är små inkomster fungerar det säkert, men egentligen skall man dra enl. tabell och den anställdes skattsedel.
2) Du måste registrera dig som arbetsgivare. Som sådan lämnar man skattedeklaration för arbetsgivaravgifter varje månad med tillhörande inbetalning. T.ex. löner utbetalade i maj redovisas 12 juni.
3) Kommer inte ihåg exakta konton så här på rak arm, men är inte speciellt annorlunda än annan bokföring. Löner ligger på något 7xxx konto och motkonteras på 27xx någonting.
Mvh
Bengt |
|
|
|
|
|
 |
|